AFRAJA Team

BPM aangifte BPM 2016 – afschaffen of behouden?

Iedereen heeft wel eens gehoord van BPM maar wat is BPM nu eigenlijk?

BPM is de afkorting voor Belasting personenauto’s en motorrijwielen. Als je in Nederland een nieuwe auto gaat aanschaffen of importeren betaal je daar BPM over.

Hoeveel BPM je moet betalen is afhankelijk van het soort auto.

BPM bij een personenauto

Als je een personenauto koopt of importeert wordt de BPM berekend over de CO2-uitstoot in gram/km. Dus hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder BPM je betaalt.

Sinds 01-01-2015 betaald iedereen die een personenauto koopt of importeert BMP maar voor januari 2015 had je verschillende modellen waarover geen BPM berekend werd.

Inmiddels is deze regeling weer veranderd en geld deze vrijstelling niet meer.

BPM bij een motor of bestelauto

Indien je besluit om een motor of een bestelauto te kopen of importeren bereken je de BPM over de netto Catalogusprijs.

De grenswaarde bedraagt 2133,- euro. Bijvoorbeeld over een motor met een netto catalogusprijs van maximaal 2133,- betaal je 9,6% BPM en ga je over de 2133,- netto catalogusprijs heen moet er 19,4% betaald worden.

BPM politiek gezien

De BPM belasting blijft een heikel thema in de politiek. Aan de ene kant levert de  BPM belasting veel geld op voor de Nederlandse overheid terwijl aan de andere kant er veel problemen ontstaan in de vrije handel tussen de Europese lidstaten.

  • de occasions waren te duur om aan andere lidstaten te kunnen leveren.
  • er is een heel grijs gebied wat betreft bpm betaling of niet. Wat als je in het buitenland woont maar in Nederland werkt?

Al jaren is de auto in de Nederlandse politiek een grote melkkoe die veel geld oplevert. Dus zomaar afschaffen van de BPM is geen optie maar geleidelijk naar een ander autobelasting model toegaan lijkt de meest waarschijnlijke optie om de administratieve rompslomp zoveel mogelijk te beperken.