AFRAJA Team

Steeds meer import van cabrio’s

De cabriomarkt is in Nederland een relatief kleine markt. De cabrio is voor veel mensen een luxeauto en niet de zogenaamde hoofdauto. De “auto voor erbij” is desondanks erg populair. Maar wanneer je kijkt naar de verkoopaantallen van de cabrio dit jaar, dan kun je je vraagtekens stellen bij deze populariteit. Niets is echter minder waar, want waar de verkoopaantallen in ons land achterblijven, zo stijgen de cijfers als we kijken naar het importeren van cabrio’s.

Net zoals bij de reguliere auto’s die geïmporteerd worden is ook bij de import-cabrio’s de prijs de doorslaggevende factor. Cabrio’s zijn over het algemeen wat duurdere auto’s en waarom deze niet over de grens kopen als je hier veel geld mee kunt besparen? Naast de prijs zie je dat de uitvoeringen van cabrio’s vaak in het buitenland completer (lees: luxer) zijn. Een uitnodigende combi, waar steeds meer mensen dan ook op ingaan.

Wanneer we wat verder inzoomen, dan is de Fiat 500 Cabrio verreweg het meest geliefde model om te importeren. De retro-uitvoering van de klassieke Fiat 500 is in de cabrio-uitvoering een lust voor het oog. Een echte cabrio legende als de Mazda MX-5 is door de Fiat 500 van de eerste plaats verdreven, maar weet zich op een tweede plek nog uitstekend te handhaven in de top drie. Deze top drie wordt afgesloten door, alweer zo’n retromodel, de Mini Cabrio.

Wat verder opvalt is dat de Volkswagen Golf Cabrio zijn comeback maakt in de top tien. Weliswaar op plaats tien, maar toch geeft dit aan dat we de Golf Cabrio zeker niet af moeten schrijven. Verder zijn er geen grote verschuivingen in de top tien van meest geliefde cabrio’s om te importeren. Wanneer we kijken naar de toekomst, dan is de verwachting dat er weinig grote veranderingen in deze top tien zullen plaats vinden. Wellicht dat de Golf cabrio nog een aantal plaatsen zal stijgen. Dit zal vermoedelijk ten koste gaan van de BMW Z4 Roadster en de Peugeot 207.